Fényszóró gőzölés házilag – érdemes nekifogni?

Mindenek előtt szögezzük le a nyilvánvalót. Nem vagyunk profi car detailerek, csak lelkes amatőrök. Szóval ha hülyeséget csinálsz, akkor ne vádolj minket azzal, hogy nem szóltunk, mert itt és most SZÓLUNK, hogy ha rosszul csinálod, akkor vacak lesz a végeredmény. Na, most hogy ezt megbeszéltük, jöhet a munka!

Bizony sokan visszasírjuk azt az időszakot, amikor a fényszórók még üvegből készültek. Láttál már zsigulit lemattulva? Na ugye. A műanyag búrák alkalmazásának a kis tömegük mellett legnagyobb előnye, hogy baleset esetén nem törnek össze és így kisebb kockázatot jelentenek. Mármint papíron. Cserébe cirka 10 éves korukra az út pora ás a magas UV sugárzás addig „koptatja” a polikarbonátot, ameddig az izzónk már-már csak jelzésértékű teamécsesként képes bevilágítani az utat. Na ilyenkor jön a gőzölés-polírozás művészete.

A kezdő mérnöki/mérnökhallgatói büdzsé nos, igen korlátos, ezért természetesen a lehető legolcsóbb megoldást kerestük szeretett ex kisautóm (Toyota Prius II 2005) lámpabúrájának feltámasztásához. Ekkor akadtunk rá a temus gőzköcsögre. Márkejelzés nincs, nem is volt, ezért csak beteszek ide egy LINKET amin keresztül ti is megvehetitek. Jelenleg 5600 csengőpengőért vesztegetik, mi is hasonló áron jutottunk hozzá. A csomagban található magán a gőzköcsögön (ami egy önmelegítő, 12V DC bögre) kívül egy műanyag fedél, némi indokolatlanul durva csiszolópapír, maszkolószalag, szivargyújtó adapter és 100 ml folyadék. A kivitelezés egészen rendben van, lássuk, hogy milyen munka közben. Jöhet a fényszóró gőzölés.

Így fogj hozzá és nem fog fájni

0. lépés: előkészületek

Mosd le a fényszórókat. Ez a legfontosabb. Ha a poros fényszórót állsz neki csiszolni, az senkinek sem lesz jó. Amúgy is minden munkát úgy kezdünk, hogy tiszták legyenek az alkatrészek. Ha ez megvan, érdemes elgondolkozni a gőzölő áramellátásán. Én naívan azt hittem, hogy egy munkaakumlátor, illetve egy bontott szivargyújtó aljzat szépen meg fogja hajtani a berendezést de éppen csak prüszkölte a ködöt, szóval semmi értelme. Ha szivargyújtós változatot veszel (amit ne tegyél lehetőleg) akkor vagy egy járó motorú másik autó szivargyújtójához csatlakoztasd, vagy vegyél egy hálózati átalakítót.

Mielőtt nekiállnál csiszolni, nem árt motorháztető, lökhárító és a sárvédő által körbezárt fényszóró szomszédos elemeit kimaszkolni. Erre a legjobb, ha valami vízálló maszkolószalagot használsz.

Ezekre mindenképp szükséged lesz a gőzöléshez:

  • gőzköcsög
  • gőzölő folyadék (legalább 100 ml kell két átlagos méretű fényszóróhoz)
  • csiszolópapírok (amiket én használtam: 600, 800, 1000, 2000)
  • spritznis üveg
  • mikroszálas törlőkendő
  • víz
  • maszk, kesztyű, szemüveg (agresszív anyag a gőzölő folyadék, jobb félni mint…)

1. lépés: csiszoljunk mint az állat

Ez a legmunkásabb része a felújításnak. Amikor én az első használat előtt utánanéztem, hogy milyen durvaságú csiszolópapírokat használjak, kb. 1500 féle variációval találkoztam, ezért úgy gondolom, hogy nincs ebben semmi „szentírás”. Ha az én módszeremet követitek, akkor használjatok 600,800,1000 majd 2000-es szemcsenagyságút, nekem bevált. A csiszolás előtt spritzni segítségével benedvesítettem a (tiszta) fényszórót, majd nekiestem. Fontos hogy ne körkörös modzulatokkal haladjunk, hanem „fel-le”, így nem alakulhatnak ki olyan részek, ahol kicsit jobban belecsiszolunk a felületbe. Minden lépés után mikroszálas kendővel áttöröltem a fényszórót és újranedvesítettem a következő fázis előtt. Kicsit ijesztő, amikor a végén olyan matt fehér a fényszórónk mint a tej, de higgyétek el, megéri.

2. lépés: gőzölés

Ha már kézzel tapintva selymes a fényszóró felülete és nincsenek benne nagyobb karcok, akkor eljött a gőzölés ideje. Mindenképpen vegyetek fel legalább maszkot és kesztyűt, mert nagyon agresszív anyag a gőzölő folyadék. Apropó ha már a folyadéknál tartunk, akkor öntsünk egyszerre kb 20-25 ml-ert belőle a gőzölőbe. Ha ráraktuk a műanyag fedelét, akkor dugjuk be a hálózatba. Kb 2-3 percen belül elkezd forrni az anyag.

Így ne. Inkább keressetek hálózati adapteres változatot.

A gőzölést én alulról felfelé kezdtem. Úgy hatékonyabb, ha kicsit megdöntve tartjátok a gőzölőt. Rá fogtok érezni, innen már nem nagyon lehet elrontani a folyamatot. Ha már nem nyom annyi gőzt, akkor töltsétek újra a tartályt.

Végeredmény, összefoglalás

Nem lett rossz, sőt. Ha egy lépéssel hátrébb lépek, becsukom a bal szemem és kicsit kancsalítok a jobbal akkor azt is mondhatnám, hogy jó lett. Természetesen nem lett 100%-ban tökéletes, de nagyságrendekkel jobb annál, amilyen volt. Ennyi pénzért szerintem teljesen megéri, nagyjából 1.5 óra munkával megvan a két fényszóró. A tartósságról nem sokat tudok mondani, mert a gőzölés után 1 évvel eladtam a Priust, de addig szépen tartotta magát. Egyébként lakkozás nélkül kb. 2 évig húzzák az ilyen gőzölt felületek. Annyira nem rossz egy 5000 Forintos Temus cucctól. Jó gőzölést!

Bálint L. // MotorMindZ

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Scroll to Top