Aerodinamika. Sokszor hallhatjuk különféle autós közegekben ezt a kifejezést, de a legtöbbünknek fogalma sincs, hogy mit jelent ez a gyakorlatban. Pedig egy aerodinamikailag jól megformált jármű kisebb ellenállással gyorsul, jobb a stabilitása és magasabb a végsebessége is. Mi fán terem a spoiler és a hátsó szárny? Máris mutatjuk!
A kulcs a levegő áramlása
A levegő kétféleképpen áramolhat az autó körül. A lamináris áramlású levegő „egyenesen” halad, szinte olyan, mintha végigsimítaná az autó karosszériáját. Ezzel szemben a turbulens levegő szabálytalanul, „gomolyogva” áramlik. A kettő között nincs éles határvonal, van egy átmeneti tartomány is.
A karosszéria profiljának kialakítása befolyásolja a körülötte kialakuló áramlási képet. Hasonlóan egy repülőgép szárnyprofiljához, az autónál is megjelenik a felhajtóerő (lift) jelensége, ugyanis egyes helyeken, jellemzően a nagy lapos, egyenes felületek mentén a laminárisan áramló levegő nagy sebességű és alacsonyabb nyomású, mint az autó alatt kvázi egyenes vonalban áramló levegő. Ez a jelenség felfelé „húzná” az autónkat az útról, ami káros hiszen azt szeretnénk, hogy minél nagyobb legyen a tapadásunk, ergó az autó-út kapcsolat mindig atombiztos legyen.

A másik negatívan befolyásoló aerodinamikai jelenség a vákuumnak köszönhető. Az autó nem vízszintes felületei mögött (jellemzően a C-oszlop vagy a csomagtérajtó mögött) a felület mentén laminárisan áramló leválik a felületről és vákuumot „hagy maga mögött”, tehát a (rajzon vízszintes) felületek mentén a nyomás lecsökken, ami hátrafelé húzná az autót, tehát befolyásolja a gyorsulást és a végsebességet.
Mit tehetünk az aerodinamika javítása érdekében?
Alapvetően érdemes olyan autót választani, aminek a kocsiszekrénye nem egy tégla formájához konvergál. Kerüljük az éles formákat, merőlegeshez közeli szélvédőállást. (Habár a szélvédő és motorháztető talákozásánál megjelenik némi leszorítóerő.) Természetesen a legtöbbünk nem engedhet meg magának egy McLaren Speedtail-t, ami egyébként a világ legalacsonyabb légellenállású közúti személygépjárműve. (Érdekes módon az Opel Calibra követi a dobogó második helyén, a bronzérmet pedig a Tesla Modell 3-asa szerezte meg.)

Szeretjük az öreg Volvokat, kifejezetten mutatós ez a 740, de áramlástani szempontból egy igazi katasztrófa.
Szerencsére akkor sem kell kétségbe esni, ha az autónk egy elhajított tégla aerodinamikai tulajdonságaival rendelkezik, hiszen még mindig van esélyünk a légáramlás néminemű optimalizációjára. Ehhez először meg kellene ismernünk a különböző, áramlást befolyásoló eszközöket: légterelőket és spoilereket.
Mi fán teremnek a spoilerek?
Alapvetően a köznyelv szereti az autó hátulján lévő batár nagy dolgokra a spoiler szót használni, azonban a versenysportban megkülönböztetünk szárnyakat és spoilereket.
A spoiler feladata az, hogy turbulens légáramlást idézzenek elő, ezáltal leszorítóerőt termeljenek ami javítja az autó stabilitását és növeli a tapadást.


A légterelők ezzel szemben azt segítik elő, hogy a kocsiszekrényt elhagyó levegőtömeg ne közvetlenül az autó mögött alakítson ki turbulens áramlást, ezáltal csökkentve a vákuumot és a drag (legellenállás) hatását.
Akkor most gyorsabb leszek-e a Temus spoilertől, vagy nem?
Elméleti szinten egy gondosan kivitelezett, megfelelően tervezett és méretezett szárny csökkentheti a drag-et, azonban ezek tervezésére külön mérnöki osztályok vannak egy-egy autógyártónál vagy motorsport csapatnál, hogy a lehető legoptimálisabb áramlási kép alakuljon ki. Feltételezve, hogy betartod a közúti közlekedés sebességhatárait, úgy inkább némi fogyasztás csökkenést eredményezne egy szárny, viszont olyan elhanyagolható mértékben, hogy talán sosem térülne meg. Apropó, ha már itt tartunk: Zoli kollégának pont egy ilyen szárnya van fent a Corollán. Meg is kérdeztük a tapasztalatairól:
„Nekem a Corollára alapvetően egy olyan szárny került, ami konkrétan erre az autóra való. Alapvetően a célom az volt vele, hogy jobban nézzen ki az autó. Ha engem kérdeztek, gyorsabb nem lettem tőle, de nem is volt célom. Ettől függetlenül azt javaslom inkább nézzetek konkrétan olyan szárnyat az autótokra, ami rá való, mert sokkal egyszerűbb dolgotok lesz mikor felrakjátok vagy felrakatjátok. A felrakáshoz én kerestem egy olyan céget, akik ezzel foglalkoznak, de a neten is találtok elég jó videókat a felrakásról, ha van kedvetek barkácsolni. Azzal egyébként kalkuláljatok, hogy nem egy olcsó projekt: a szárny 30, a fényezés 35, a felrakás 15.000 Forintomba fájt.”


