Ilyen hatékony motort még nem láttál – Nissan ZR15DDTE

A Nissan legújabb fejlesztése a ZR15DDTe kódú, 1,5 literes, háromhengeres belső égésű motor, amely az E-Power hibrid rendszer részeként generátorként működik. A legfontosabb újítása az erőforrásnak a 42 százalékos termikus hatásfok, ami valamivel. Fő állítása a Nissan-nak az, hogy 42%-os termikus hatásfokot ért el vele – ez valamivel jobb, mint a Toyota hatékonysági zászlóshajója, a D-4S erőforrásból készített 41%-os hatásfokú Dynamic Force motor.

Mi az a termikus hatásfok? (η)

A termikus hatásfok a hőerőgépek olyan mérőszáma, ami azt mutatja meg, hogy az egységnyi bevitt (hő)energia hanyadrésze hasznosul mechanikai munkaként. Ez a belsőégésű (jelen ábrán Otto) motoroknál a következőképpen néz ki:

Tehát minél kevesebb energia veszik kárba hőként, annál nagyobb a hatásfok.

Hogyan bocsát ki kevesebb hőt a Nissan motorja?

A Nissan egy olyan eljárást dolgozott ki, amivel akadálymentesítették a beáramló keverék útját. Az eljárás során a szelepülékekbe nem klasszikus perselyt tesznek, hanem hidegszórással egy speciális rézötvözetet visznek fel az alumínium hengerfejbe. Ennek az az előnye, hogy kevesebb „akadály” kerül a beáramló keverék útjába, az áramlás sokkal kiegyensúlyozottabb lesz, nem alakulnak ki nem kívánt turbulenciák. Ez korántsem új módszer a motorok optimalizálásában, hiszen már a ’70-es években is divat volt a Simsonok, MZ-k és Jawa-k szívócsonkját és felömlőit „kipolírozni” a nagyobb teljesítmény reményében. Persze nem mindegy, hogy ezt házi tákolós körülmények között végezzük, vagy komoly mérnöki munkát teszünk mögé.

A hidegszórásos eljárás során a szinte porrá őrlik a kobaltmentes rézötvözetet, majd az olvadási hőmérséklete alá melegítve szuperszonikus sebességgel lövik neki annak a felületnek, amelyikre fel szeretnék vinni. Korántsem új technológia ez, azonban a szükséges berendezések ára miatt nem elterjedt. Legtöbbször kikopott csapágyhelyeket „szórnak meg” hidegen, majd ezt méretre esztergálva javítható az alkatrész.

Cél az 50%

A japán gyártó nem elégszik meg a jelenlegi fejlesztési csomaggal, hiszen már megjelölték célként az 50%-os termikus hatásfokot. Ezt úgy kívánják elérni, hogy radikálisan, szinte a duplájára emelik a motor Lambda 1 értékét, tehát egységnyi üzemanyaghoz nagyjából 2x annyi levegőt kevernek. Ez alacsonyabb hőfejlődést eredményezne, így növelve a hatásfokot.

Egyébként nem ördögtől való az 50%-os álomhatár. A Mercedes-Benz F1-es csapatának 2014-es 1.6 literes, V6-os erőforrása a világ egyetlen olyan motorja, amely már meglépte ezt a mérföldkövet. Más kérdés, hogy ennek a motornak a várható élettartama csak töredéke egy közúti közlekedésre használt jármű elvárható minimális élettartamának.

autó benzines elektromos ev használtautó hev hibrid hybrid ice juke központi statisztikai hivatal nissan nissan juke phev statisztika tél

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Scroll to Top