
Amikor Zoli szólt, hogy lenne lehetőség letesztelni alaposabban egy hibrid Panamerat, kicsit kételkedve fogadtam. Mi a francért akarna valaki, akinek Porscheja van pont az üzemanyagon spórolni, meg otthon töltögetni az autót? Ez a kétely egészen a forgatási helyszínre érkezésig tartott, amikor rájöttem, hogy ez nem egy kompromisszumos hibrid, mint egy Prius, hanem a villany-és benzinmotor patikamérlegen kimért tökéletes szövetsége. Szerintem. De nézzük, mit mutat a teszt!
Ha napjainkban léteznének még autós kártyák, akkor a Panamera 4 E-hibrid lenne a mindent ütő legerősebb, leggyorsabb verda. 346 kW (463 LE), 4.6 másodperces 0-100 gyorsulás, mindez egy batár nagy GT autóban. Kell ennél több?
Batár nagy dög hatalmas szívvel
Ez az autó nem csak úgy van, hanem megjelenik. Egészen szürreális volt, amikor megérkeztem a saját, normális méretű kisautómmal és megpillantottam ezt a monstrumot. A több, mint 5 méteres, ezzel szemben viszont lapos kasztni igazán impozáns, a hozzá párosuló krétafehér szín pedig a neonsárga részletekkel pazarrá teszi az összképet. Nem hivalkodó, viszont szereti magára vonzani a tekinteteket. A klasszikus Porschekat idéző formavilag Varga Péter, a Porsche AG vezető designerének a tollából származik.

Jól látszik a különbség: a 911 egy ízig-vérig sportautó, még a Panamera egy GT „limuzin”

Mit lehet szeretni ebben?
A nagy kasztni hatalmas szívet rejt magában. A 2.9 literes V6-os TFSI erőforrás kapott két tekintélyes méretű turbófeltöltőt, valamint egy 134 lóerős csúcsteljesítményre képes, váltóba integrált villanymotort. Ilyenkor szoktak jönni azok a kedves olvasók, akik élből elutasítanak mindent, ami elektromos: „minek bele villanymotort”, „mit számít az a plusz lóerő” stb… Az ő megnyugtatásukra (vagy kedélyeik felkorbácsolására 🙂 ) találtam egy nagyon érdekes adatot. Az autó a maximális, 700 nm-es forgatónyomatékát már 1100-as fordulatszámon eléri (köszönhetően a hibrid rendszernek) és szinte konstans tartja. Ez egyébként vezetés közben is megmutatkozik: már-már dízelautósnak hat, hiszen alacsony fordulat mellett is kellően nyomatékos a motor. A hozzá párosuló 8 sebességes ZF váltó pontos és precíz, de ha valakit zavar, akkor a váltókart „M” pozícióba húzva a kormány mögött található pillangóváltókkal kezelheti azt.

Van is, nincs is…
Miután kijátszottuk magunkat az autóval, érdemes néhány szót szentelnünk a beltérnek és az infotaiment rendszernek is. Kultúrált, minimalista beltérről beszélhetünk a szó legjobb értelmében: minden gomb, kapcsoló és kar ott van ahol annak lennie kell. Igen, jól olvastad, ebben az autóban vannak gombok, habár nem teljesen a klasszikus formájukban. A középkonzolon található egy kapacitív, érintésérzékeny felület, amit megérintve haptikus visszajelzést kapunk, már-már olyan, mintha egy gombot nyomtunk volna be. Mondjuk azt egyikünk sem értette, hogy miért nem tettek bele igazi gombokat, de ne merüljünk el a részletekben és örüljünk annak, hogy a törekvést megvolt. Középen található egy jókora, de nem hivalkodó méretű 12,3″-os érintőkijelző található. Innen fut a carplay, navi és nagyjából az autó összes rendszere. Funfact, hogy a kijelzőn be lehet állítani az autó hasmagasságát, valamint a felfüggesztés keménységét is.
Azért a modernitáson kívül nagy hangsúlyt fektetett a német gyártó a tradíciókra is, hiszen megtartotta a klasszikus 5 órás Porsche műszerfalat, valamint középre felkerült egy, a 911-esek hőrkorát idéző stopperóra is. Gyakorlati haszna nincs, azonban szép tisztelgés az autósport múltja előtt.
Az ülésekre sem lehet panasz, elöl-hátul kagylóüléseket kapott, remek oldaltartással, amire ennél az autónál szükség is van. Az anyagminőség kiváló, a kivitelezés pazar. Egyedül a hellyel nem sikerült megbarátkoznom: 182 centis magasságommal alig fért be a saját tenyerem a fejem és a tetőkárpit közé.

Prémium beltér, egy prémium autóban. Mármint a háttérben lévő Passatra gondolok.
Reszponzív vezetési élmény
Az autó elindítása már egy külön élmény. Miután ráadtam a gyújtás, az ülés és a kormányoszlop automatikusan beállt az előre elmentett pozícióba. Természetesen nem holmi e-hibrid üzemmódban indultunk, hanem egyből jöhet a Sport fokozat. Ekkor az autó nem elektromosan indul, hanem rögtön elindítja a V6-os erőforrást. A motor tompa morajlással jelzi jelenlétét, azonban egy-egy gázfröccsnél tisztességesen odateszi magát. Az utastérbe a kellemes motorduruzsoláson kívül nem sok minden jut be, remek a Panamera hangszigetelése. A vezetési élmény pazar, nem is vártam mást. A Porsche remekül fekszik az úton. A futómű keménysége állítható, így minden útviszonyhoz könnyen tud alkalmazkodni. Sok reszponzív visszajelzést kapunk az útról, miközben könnyed vezetési élményt nyújt. A gyári adatok szerint a 0-100-at 4,6 másodperc alatt futja meg. Nem mértük, de valahol akörül lehet az igazság, kegyetlen hogy mit tud lépni.

Kiknek ajánlom?
Olyanoknak, akik szeretnének egy sportos, nagy limuzint, fenntartható fogyasztással, de kerülnék a dízelt. A fogyasztása ehhez a teljesítményéhez képest egyáltalán nem vészes. Sport módban „ökörködve” 12 liter, normális de dinamikus használat mellett nem hiszem, hogy 9-nél többet meg lehet vele etetni. A Spritmonitor felhasználók átlaga 7,29 l/100 km. Lenyűgöző.
Hol tudod megvásárolni?
Ez a modell, amit teszteltünk éppen eladó. Betesszük ide a hirdetést, hátha megjött a kedvetek!